Kokkolabrändi.fi SVE

Tervetuloa Kokkolan brändi-­sivustolle. Nyt on sinun mahdollisuutesi vaikuttaa siihen, miltä Kokkola tuntuu ja kuulostaa tulevaisuudessa.

 

Mikä on Kokkola-brändin tehtävä?

Brändi muodostuu ulkoisista tunnusmerkeistä kuten logosta, sloganista ja visuaalisesta ilmeestä. Yhtä tärkeä osa brändiä ovat myös kokemukset, mielipiteet ja mielikuvat, joita ihmisillä on kyseistä asiasta. Näin ollen Kokkolan uusi logo ja muu markkinointi-ilme ovat vain yksi, vaikka toki merkittävä osa Kokkola-brändiä.

Kokkola-brändin tehtävä on luoda Kokkolasta totuudenmukainen ja kiinnostava kuva niin kokkolalaisille, kuin ulkopaikkakuntalaisillekin. Kokkolan tulevaisuuden kannalta jälkimmäinen kohderyhmä on erityisen tärkeä. Sen vuoksi Kokkola-brändin tulee erottua muista suomalaisista kaupunkibrändeistä yllättävällä ja omaperäisellä tavalla.

Tutustu brändityöhön ja tuloksiin tästä ›

Kokkolalaiset äänestivät

Kruununhelmet keräsivät 78% äänienemmistön

Kokkolan kaupunki uudistaa brändiään ja siihen tarvitaan sinun apuasi. Työnimellä "Ihanan tavallinen" kulkenut identiteetti keräsi 78% äänienemmistön. Yhteensä äänestäneitä oli 2431.
Äänestysaika 17.-24.6.2020.

Nyt sinulla on mahdollisuus vaikuttaa, mihin suuntaan lähdemme brändiä yhdessä viemään.

Vaakuna lainasi kruununhelmensä uudelle tunnukselle

Kokkolan vaakunasta tutut kruununhelmet koreilevat tunnuksessa. Helmet kisailevat iloisina ja energisinä ilmeen graafisina elementteinä. Ympyrä graafisena muotona kuvastaa kätkettyä helmeä, Kokkolaa, kaikkine vetovoimatekijöineen - valloittavaa yrittelijäisyyttä pursuavaa merenrantakaupunkia, joka on pullollaan historiaa.

Typografinen valinta perustuu kaupungilla esiintyviin vanhojen kylttien typografiaan. Uusi typografia on nykypäiväinen versio vanhoista kylttigrafiikoista. Tuttavallinen ja reipas typografia toivottaa tuttavallisesti ja reippaasti vierailijat tervetulleiksi kaupunkiin.

Inspiraatio värimaailmaan on lähtöisin Kokkolan kaupunkia ympäröivästä maaseudusta, puistoista ja vehreydestä, Neristanin puutaloista, helmien hohteesta, Ohtakarin hiekkarannoista, sinisestä merestä ja valosaasteettomista yötaivaista. Murretut värit luovat kodikkaan tunnelman, jonka vieraanvarainen Kokkola parhaiten tarjoilee.

Kokkolan tapa puhua

Kaupunkilainen, kerro mielipiteesi tai ehdota!

Olemme saaneet runsaasti palautetta uuteen identiteettiin sosiaalisen median kautta. Kiitos osallistumisesta! Olemme kuulleet kommentit ja toivoisimme yhä kaupunkilaisten näkemyksiä Kokkolan hengen löytämiseksi.

Sinulla on mahdollisuus vaikuttaa, mihin suuntaan lähdemme identiteettiä viemään. Vastausaikaa on koko kesä, aina 31.7. saakka.
Kyselyn tulokset julkistetaan 7.8.

Millainen on Kokkolan henkeä kuvaava iskulause? Millaiset viestit sopivat kokkolalaisen suuhun? Entä miten me houkuttelemme kaupunkiin esimerkiksi uutta osaamista tai matkailijoita, niin kotimaasta kuin kansainvälisestikin? Etsitään yhdessä kaupungin henkeen sopivia viestejä ja iskulauseita. Voit kertoa oman suosikkisi tai ehdottaa kokonaan uutta iskulausetta.

Valitut viestit pohjautuvat tutkimuksissa nousseisiin kaupungin vetovoimatekijöihin.

Tutustu tutkimustuloksiin täältä ›

Valitse kaksi Kokkolaa kuvaavaa iskulausetta ja ehdota omaa vaihtoehtoasi!

Mikäli et halua ehdottaa omaa vaihtoehtoa, voit myös valita kolme ennalta määriteltyä iskulausetta

Valitse kolme Kokkolaa eniten kuvaavaa iskulausetta:

Kokkolan visuaalinen identiteetti

Kysely pääväreistä

Kokkolalla on monia ylpeyden aiheita; värikäs historia, Neristanin kirjavat puutalot unikkoineen, Ohtakarin hiekkarannat, merellisyys, oma majakka, monipuolinen kulttuuri, satama, vehreä luonto: maaseutu, puistot ja merenrannat kasvustoineen. Ja tässä vain kourallinen mainittuna!

Visuaalisessa ilmeessä korostuu värien moninainen merkitys ja arvot mitä ne edustavat. Värit tuovat tunnistettavuutta, ne ovat voimakkaita mielikuvien rakentajia ja niiden avulla luodaan yhtenäinen brändikokemus jokaisessa kanavassa. Niiden avulla myös erottaudutaan edukseen muiden vastaavien brändien seasta. Ilmeeseen voidaan määritellä pää- sekä aksenttivärejä.

Nyt on kyse Kokkolan brändin pääväreistä. Taustatyön koonnin, asukaskyselyiden, työpajojen sekä asukkaiden palautteen pohjalta on muodostunut 3 erilaista väripalettia. Mikä sinusta kuvaa Kokkolaa parhaiten? Vaikuta ja kerro mielipiteesi!

Valitse yksi seuraavista

Tutkimusvaiheen tuloksia

Brändityön taustatutkimuksessa käytettiin apuna aikaisempia tutkimuksia ja kaupungin tuoretta strategiaa. Tietoa saimme kerättyä henkilöhaastatteluiden, asukaskyselyiden sekä erilaisten kohderyhmätyöpajojen kautta.

Maaliskuussa aktivoituneen koronapandemian vuoksi alkuperäistä suunnitelmaa jouduttiin muuttamaan. Live-videohaastatteluiden, brändikyselypartioiden, pop up –tapahtumien, paikan päällä järjestettyjen kohderyhmätyöpajojen ja kohtaamisten sijaan toimintatapa oli muutettava digitaaliseksi ja siirryttävä etätyöhön.

Maalis-huhtikuun vaihteessa luotiin nopeasti suunnitelma, jonka avulla pystyttiin osallistamaan kaupunkilaisia niin paljon kuin se koronan vallitessa oli mahdollista.

Tutustu brändityön vaiheisiin ja yhteenvetoihin:

10.2.2020
Kokkolan kaupunginvaltuuston brändityöpaja. Yhteenveto ›

Helmi-huhtikuu 2020
Haastattelut: Asukkaat, Kokkolasta poismuuttaneet, naapurikuntalaiset.
Katso yhteenveto haastatteluista ›

Verkkokysely 14.2.-19.5.2020
Kokkolan kaupungin vetovoimatekijät​. Katso yhteenveto ›

Kokkolabrändi.fi sivusto julkaistiin 15.4. Sivusto toimii koko brändityön julkisena alustana​.

Kokkolalaiset äänestivät, miltä tulevaisuuden Kokkolan tulisi heidän mielestään näyttää.
Katso Top 10 äänestetyintä attribuuttia ›

Kohderyhmätyöpajat huhti - touko 2020
Työpajojen yhteenveto ›

LÄHETÄ TERVEHDYS

Kerro & näytä meille miltä sinun Kokkolasi tuoksuu, maistuu, näyttää ja tuntuu!

* Pakollinen kenttä

Enintään 20MB kuva- ja videotiedostot sallittu.

Kiitos kun olet mukana rakentamassa Kokkolan brändiä.